Vakantie vieren op Curacao: onze hoogtepunten!

27 feb 2020

Zoals jullie weten zijn wij vorig jaar juni voor het eerst samen op vakantie geweet. Heeft best lang geduurd als je nagaat dat we alweer 10 jaar samen zijn. Eerst was het een weekend Londen en toen werd het een ruime week Curacao. Veel te kort natuurlijk zo een week, maar iedere vakantie is er weer één en wat hebben we ervan genoten!

Ik heb er even over gedaan om deze blog met jullie te delen. Hoe vertel je nou wat je écht het allerleukste vond aan deze reis terwijl je stiekem alles gewoon prachtig vond! Ondanks ik mijn camera mee had genomen, heb ik toch ook veel foto’s gemaakt met mijn telefoon. Een camera mee naar het strand vond ik niet altijd een goed idee en daarna gingen we vaak weer door naar het volgende stukje eiland. We hadden het zo druk met genieten dat ik gewoon vergat om foto’s te maken!

Curacao is een echte aanrader. Ik ben een beetje verliefd geworden op de chille vibe die er hangt. Het eiland is heel divers (arm/rijk – druk/rustig) en ook zeker geschikt om met kinderen naartoe te gaan. Wij verbleven op de Westpunt in Hotel Rancho el Sobrino en we hadden een auto gehuurd. Zelf zou ik de volgende keer toch voor een resort gaan. Gewoon lekker van alle gemakken voorzien, centraal gelegen en met kinderen denk ik ook fijner vanwege de comfort. De auto heb je ook echt wel nodig op het eiland vind ik, zeker vanaf het Westpunt was het al gauw 40 minuten richting Willemstad bijvoorbeeld. Je moet wel een goede autobestuurder zijn en niet bang zijn in het verkeer. Veel wegen zijn donker en slecht onderhouden en geregeld word je ingehaald door iemand. Voor ons geen probleem!

Wat te doen, te zien en te eten..

Om er maar niet te lang omheen te draaien deel ik met jullie hieronder met liefde onze hoogtepunten. Kijk je mee? Ik ben benieuwd wat jou het leukste lijkt of misschien ben je ook al eens op Curacao geweest?

Zwemmen met dolfijnen
Op onze eerste dag gingen Ser en ik richting Willemstad en we zagen op de kaart dat het Curacao Sea Aquarium (waar de dolphin academy zich bevindt) hier niet ver vandaan was. We reden er naartoe en zagen dat er een heleboel mogelijkheden waren wat betreft de dolfijnen. Wij kozen ervoor om echt met de dolfijnen te kunnen zwemmen en dat was zo gaaf! Een select groepje van 6 personen en je hebt per persoon echt uitgebreid de tijd om met deze bijzondere dieren te zwemmen en foto’s te maken. Duur? Ja! Was het het waard? Absoluut! Je betaald hier $174,00 voor per persoon.

P.S: De meningen zijn over deze activiteit verdeeld en velen vinden dit zielig. Mijn mening is hierover dat deze dieren enorm goed worden verzorgd en er goed naar hun gedrag wordt gekeken. Ze leven alsnog in de echte zee, alleen zit er een afscheiding met rotsen tussen. De meeste dolfijnen zijn dan ook gered of in gevangenschap geboren en weten niet beter.

Quad tour
Als wij ergens vroeg ons bed voor uit willen dan is het wel een toffe quad tour. Wij houden wel van een beetje actief zijn en avontuur dus dit mocht niet ontbreken. We kozen ervoor om naar de andere kant van het eiland te gaan met de tour, omdat wij zelf al verbleven aan de Westkust (hier zitten wel echt de meest mooie strandjes overigens).
Tijdens de rit zijn we een aantal keer gestopt. We klommen bijvoorbeeld een berg op waar zich een grot bevindt met vleermuizen. Binnen die grot is een steen en als je die aanraakt schijnt dat goed te zijn voor je vruchtbaarheid. We bezochten nog een andere grot, eentje die leidt naar de zee als je eronderdoor zwemt en stopten voor het Noordelijkste stukje strand, waar eigenlijk niemand woont.

Wij deden deze East Tour bij ATV & Buggy tours en hadden een heel gezellige Nederlandse gids bij ons. Extra pluspunt dat Robin blijkbaar ook uit Den Haag kwam haha. Sergio en ik hadden beide onze eigen quad, maakt het wel iets duurder, maar je denkt toch niet dat ik achterop ga zitten als ik zelf ook lekker gas kan geven haha!

Fort Beekenburg
Extra bijzonder aan deze reis is dat er een vriendschap is ontstaan. Leonie heb ik online leren kennen omdat ik als fotograaf graag een destination coupleshout wilde doen. Zij reageerde op mijn oproepje: “ik heb geen kinderen, maar wel een heel leuk hondje en zou het heel leuk vinden om met mijn vriend voor jouw lens te staan”. Ken je mij? Dan weet je dat ik lieve Loetje niet kon weerstaan. Ze had gelukkig ook nog eens hele leuke vrienden die wel een kersvers gezin bleken te zijn!

Fort Beekenburg is een prachtig uitkijkpunt en iets verderop zit de Directeursbaai (deze zie je op bovenstaande foto). Op beide plaatsen hebben we enorm toffe foto’s kunnen maken, maar eigenlijk stond de gezelligheid voorop. Wat ook tof is, is dat wij een paar dagen voordat ik hen zou fotograferen op het werk van Leonie zijn langs geweest en een uitgebreide rondleiding hebben gekregen.

Rancho Harmonia is een plek waar kinderen en mensen met een beperking welkom zijn op Curacao. Je kunt het vergelijken met een zorgboerderij in Nederland, maar op Curacao is zo een plek als deze extra bijzonder. Een hele mooie stageplaats of plek om vrijwilligerswerk te doen! Ze verbouwen hun eigen groente en fruit en hebben een complete dagbesteding voor de mensen. Het is zulk dankbaar werk en het was bijzonder om hier een kijkje te mogen nemen als buitenstaander.

“Bikini body: put a body in a bikini.” 😉

Klein Curacao
Waar je velen over zult horen is de trip naar Klein Curacao. Ik vond het een enorme ervaring, maar vond de 3 uur durende bootreis het niet waard. Ik ben zeeziek en had dus een driedubbele dosis reispillen ingenomen. Ondanks de misselijkheid heb ik gelukkig niet over gegeven, maar zat ik wel op het voor mij veiligste plekje: achter op de boot starend naar de horizon. Klinkt best romantisch.. tot ik je vertel dat daar alle kotsende mensen zich bevinden en er geregeld iemand met een ‘bucket’ voorbij kwam rennen. Het personeel en de service was wel echt top. Het eiland zelf is prachtig, maar eerlijk: er zijn genoeg mooie stranden op Curacao te vinden!

Er zijn trouwens diverse aanbieders van deze reis en ik weet dat als je op een resort zit bij Mambo Beach (niet allemaal) er een plek gereserveerd is op Klein Curacao waar ligbedden en parasols zijn, de lunch is dan ook op het eiland. Misschien dat dit beter vertoeven is mocht je het toch graag willen zien!

Wij zijn enorm gek op snorkelen en de onderwaterwereld ontdekken. De stranden waar wij dan ook het meest hebben genoten zijn de volgende. Playa Grandi/Piscado: hier hebben wij gezwommen met zeeschildpadden. Wat mij eraan herinnerd dat ik onze GoPro filmpjes nog steeds moet monteren, oeps. Je mag de schildpadden uiteraard niet aanraken. Voor ons is ertussen zwemmen al een hele beleving! We zijn ook naar de Kleine Knip geweest tijdens zonsondergang, dat is wat rustiger dan Grote Knip waar we overdag te vinden waren. Op onze laatste dag zijn wij nog naar Porto Marie geweest. Op dit strand vind je de bekende zwijnen. Wij als dierenliefhebbers moesten hier geweest zijn, dat snap je. Dieren vind je op dit eiland trouwens genoeg, zo kwamen we geregeld Iguana’s (leguanen) tegen en ook wel eens een echt wild zwijn.

Eten op het eiland

Van te voren had ik een lijst met restaurantjes gemaakt welke we langs konden gaan. Zo heb ik enorm lekker vega(n) kunnen eten bij de Buurvrouw waar ze overigens ook echt goed en lekker vlees hebben als ik Sergio mag geloven. We hebben geluncht bij Hofi Cas Cora waar ze alles vers en uit eigen tuin maken. En onze absolute favoriet is Jaanchies. De eigenaar van het restaurant komt aan tafel het menu vertellen en maakt er echt een feestje van. Je voelt je zo enorm welkom! Als extraatje krijg je na de overheerlijke lunch (wat overigens gelijkstaat aan een flinke portie avondeten) ook nog een bolletje pinda ijs van het huis. Geen vegetarisch restaurant trouwens, maar ik eet nog heel soms vis dus dit was voor mij prima. Jaanchies is perfect te combineren met een bezoekje aan Playa Grandi, het ligt er letterlijk naast.

Daarnaast zijn we echt nog op talloze andere plekjes geweest. We hebben lokaal gegeten, bij ons eigen resort gegeten, de lekkerste smoothies gedronken (op de richting naar Fort Beekenburg bij de haven) en geluncht op Jan Thiel.

Ondanks wij er maar 7 hele dagen waren hebben we toch veel weten te doen en te zien. Hoe wij dat deden? We stonden vroeg op, meestal al rond 7:00 (jeej voor de jetlag) en startte de dag op het strand. Wanneer het drukker werd rond een uur of 12:00/13:00 dan gingen wij lekker douchen en lunchen en zochten we daarna het volgende weer op. ‘s Avonds een lekker restaurant opzoeken en de gewone tijd naar bed om zo de volgende dag weer optimaal van het licht en het eiland te genieten!

Het was echt een fantastische reis die wij niet gauw meer zullen vergeten en willen graag nog eens terug naar het eiland. Ik hoop dat ik je met deze blog heb kunnen inspireren, wie weet wordt dit wel jouw volgende reis.